مالیات بر ارث پول نقد

پول نقد ممکن است به شکل‌های مختلفی نگهداری شود. با توجه به این که متوفی پول را در چه قالبی نگهداری می‌کرده میزان مالیت بر ارث آن متفاوت است. پول نقد می‌تواند در منزل، در بانک و یا در صندوق امانات نگهداری شود. قانون مالیات بر ارث برای هر یک از موارد فوق متفاوت است. همچنین سال فوت متوفی و طبقه وراث در تعیین میزان مالیات نقش مؤثر دارند. به دلیل تغییرات قانون ارث در سال 95، متوفای بعد از 95 مشمول قانون جدید، و متوفای قبل 95 مشمول قانون قدیم خواهد شد. نرخ مالیات در قانون قدیم و جدید دچار تغییرات زیادی شده است.

علاوه بر این ورثه طبقه اول یعنی پدر، مادر، فرزند، زن، شوهر و نوه که نسبت نزدیک‌تری با متوفی دارند، نرخ مالیات برای آن‌ها کمتر است. در درجه بعد ورثه طبقه دوم یعنی پدربزرگ، مادربزرگ، برادر، خواهر و اولاد آن‌ها قرار دارند. و در نهایت ورثه طبقه سوم یعنی عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آن‌ها بیشترین مالیات را پرداخت خواهند کرد. ضمناً چنانچه از طبقه نزدیک‌تر حتی یک نفر در قید حیات باشد، سایر طبقات از دریافت ارث محروم خواهند شد و ارثی به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت.

مالیات بر ارث پول در بانک

پول موجود در سپرده‌های بانکی شاید عمده پول نقد متوفی را تشکیل داده باشد. نرخ مالیات بر ارث پول در بانک 3% موجودی حساب بانکی می‌باشد. البته نرخ مذکور برای وراث طبقه اول می‌باشد. ورثه طبقه دوم و سوم باید به ترتیب 6% و 12% مالیات پرداخت کنند. میزان مالیات بر ارث پول نقد در بانک‌های دولتی و خصوصی یکسان است و تفاوتی در این مورد وجود ندارد.

مالیات بر ارث پول در صندوق امانات

نگهداری پول نقد در منزل شاید کار عاقلانه‌ای نباشد. خصوصاً اگر مبلغ پول زیاد باشد. زیرا تأمین امنیت پول در منزل کار ساده‌ای نیست و ممکن است مورد سرقت واقع شود. از این رو بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند پول نقد و سایر اموال ارزشمند خود از قبیل دلار، یورو و طلا را در صندوق امانات بانک نگهداری کنند. پول نقدی که در صندوق امانات نگهداری می‌شود به سادگی توسط سازمان امور مالیاتی شناسایی می‌شود و از آن مالیات مطالبه می‌گردد. درصد مالیات بر ارث پول نقد موجود در صندوق امانات برای وراث طبقه اول 10%، وراث طبقه دوم 20%، و برای ورثه طبقه سوم 40% می‌باشد

مالیات بر ارث پول نقد در منزل

ممکن است متوفی پول نقد را در منزل و نزد خود نگهداری نموده باشد. بسیاری از افراد پول خود اعم از پول نقد، دلار و طلا را در گاوصندوق منزل یا محل کار خود پس انداز نمایند. در این صورت چنانچه خود وراث در اظهارنامه مالیات بر ارث چیزی اظهار نکنند، اداره امور مالیاتی از وجود این اموال مطلع نخواهد شد. با توجه به این که شناسایی پول نقد در منزل برای سازمان امور مالیاتی امکان پذیر نیست، بابت آن مالیات مطالبه نخواهد کرد. به همین علت بسیاری از وراث پول نقد متوفی که در منزل است را خودشان بین خود تقسیم می‌کنند

معافیت‌های پول نقد از مالیات بر ارث

متاسفانه برای مشمولین قانون جدید معافیت مالیاتی در خصوص پول نقد وجود ندارد. اما در مورد مشمولین قانون قدیم، 80% پول موجود در حساب‌های بانکی متوفی از پرداخت مالیات معاف است.

مالیات مربوط به پول نقد و پول در بانک کجا پرداخت می‌شود؟

ورثه برای پرداخت مالیات مربوط به پول نقد و پول در بانک باید به اداره مالیات حوزه آخرین محل اقامت متوفی مراجعه نمایند.

فرصت پرداخت مالیات چقدر است؟

مشمولین قانون جدید تا یک سال از تاریخ فوت فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند. فرصت تسلیم اظهارنامه برای مشمولین قانون قدیم 6 ماه می‌باشد.

جریمه تأخیر در پرداخت مالیات:

برای مشمولین قانون جدید جریمه نقدی وجود ندارد. اما تأخیر در پرداخت مالیات سبب خروج هزینه‌های کفن و دفن و بدهی‌های متوفی از شمول معافیت می‌شود. اما جریمه تأخیر مشمولین قانون قدیم 10% مالیات متعلق می‌باشد.


دکتر ملیحه ایرجی

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *